Het kantoor opruimen in 5 stappen!

We zitten net een paar maanden in het nieuwe jaar en het voorjaar komt er aan. De grote schoonmaak van het kantoor is iets wat bij veel bedrijven de start is van het nieuwe jaar of bij het begin van de lente. Het is natuurlijk heerlijk om je dag te beginnen in een overzichtelijk, schoon en opgeruimd kantoor. Toch blijkt de grote schoonmaak soms een uitdaging te zijn. We geven je graag een kant en klaar stappenplan waar je direct mee uit de voeten kan!

Stap 1 – Maak een plan

Meestal zijn er meerdere mensen die meehelpen bij de grote schoonmaak. Om alles soepel te laten lopen, is het handig om samen wat afspraken te maken. Spreek eerst af welke ochtend of middag jullie aan de slag gaan. Als je gaat starten, begin dan eerst met je eigen werkplek. Pak een natte doek en allesreiniger en ga aan de slag

Stap 2 – Het bureau opruimen

Zoals bij stap 1 benoemd, begin eerst met je eigen bureau voor je verder gaat met de andere werkplekken. Je eigen bureau is daarentegen vaak ook een verzamelplek voor al je spullen en dus ook je rommel. Meer dan de helft kan je waarschijnlijk weg doen of opbergen. Zet de papierbak en afvalbak vast klaar. Begin met het uitzoeken van de spullen en maak hier 2 verschillende stapels van. Stapel 1 zijn de spullen die weg kunnen, stapel 2 zijn de spullen die opgeruimd moeten worden en absoluut niet weg mogen.

Stap 3 – Gegevens ordenen

Om je gegevens en spullen te organiseren is het handig om alles te ordenen. Verzin daarom een systeem waarin je alles goed opbergt en sorteert. Zo bewaar je geen onnodige spullen. Er zijn genoeg handige kastjes, opbergbakjes en rekjes waarin je alles eenvoudig en overzichtelijk op kunt bergen. Kies daarbij wel iets wat voor jou handig is.

Stap 4 – Maak de overige ruimtes en werkplekken schoon

Naast je bureau, zijn er nog veel andere werkplekken en gedeelde ruimtes die schoongemaakt kunnen worden. Hierbij kan je denken aan de vergaderruimtes, gedeelde werkplekken en de kantine. Vergeet daarnaast de ramen en de vloeren niet, deze twee onderdelen maken het grootste verschil in de gehele uitstraling.

Stap 5 – Probeer je werkplek netjes te houden

De belangrijkste stap en misschien wel de lastigste stap: de werkplek schoonhouden. Plan direct na de grote schoonmaak een volgend moment in, zo ben je bewuster bezig met het schoonmaken en schoonhouden van je werkplek. Nu alles schoon en opgeruimd is, kun je weer lekker aan de slag dit nieuwe jaar.

Aan de hand van dit stappenplan kan je vandaag nog aan de slag met het schoonmaken van het kantoor. Heb je niet alles in huis om je spullen om te kunnen bergen en organiseren? Vraag dan eens naar onze ladenblokken en kantoorkasten.

Vergelijkbare berichten